Όχι στις διαγραφές φοιτητών-φοιτητριών

Μέσα στο καλοκαίρι, ο Λοβέρδος, γνωστός, για τη μεσαιωνικού τύπου, διαπόμπευση των οροθετικών γυναικών το 2011, όταν ήταν υπουργός υγείας, καταθέτει τροπολογία για την διαγραφή 180.000 «αιώνιων» φοιτητών και φοιτητριών, τώρα ως υπουργός παιδείας. Θέλοντας να προλάβει τις όποιες αντιδράσεις, δίνει προθεσμία δύο ακόμη εξεταστικών, σε όσους «αιώνιους» και «αιώνιες» συμμετείχαν τα δύο τελευταία χρόνια στις εξετάσεις, για να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Πρόκειται, σαφώς, για μία παραπλανητική κίνηση, που επί της ουσίας στοχεύει στο να απομακρύνει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες από τις συλλογικές διαδικασίες και να τους αναγκάσει να τρέχουν σ’ έναν ατομικό αγώνα δρόμου, για να προλάβουν να σώσουν τον εαυτό τους.

Οι «αιώνιοι» φοιτητές και φοιτήτριες δεν κοστίζουν τίποτα στο Πανεπιστήμιο εκτός από τις κόλλες των εξετάσεων
Έχουμε βαρεθεί να ακούμε από τα Μ.Μ.Ε. για το περιβόητο δυσβάσταχτο κόστος των «αιώνιων» φοιτητών και φοιτητριών. Στην πραγματικότητα, οι «αιώνιοι» δεν κοστίζουν τίποτα για το Πανεπιστήμιο, αφού δε δικαιούνται ούτε πάσο, ούτε συγγράμματα, ούτε σίτιση και στέγαση. Βεβαίως, και να κόστιζαν, για εμάς δεν θα άλλαζε κάτι, μιας και υπάρχουν διάφοροι λόγοι για να παρατείνει κάποιος/κάποια τις σπουδές του/της. Αρκετοί από εμάς δουλεύουμε για να τα βγάλουμε πέρα, ενώ σε άλλους το κόστος φοίτησης δεν τους επιτρέπει να εγκατασταθούν στην πόλη όπου πέρασαν. Προφανώς, θεωρούμε, ότι δεν είναι αναγκαίο να συντρέχουν οικονομικοί λόγοι για να καθυστερήσει κάποιος/κάποια τις σπουδές του/της. Πιστεύουμε ότι έχουμε κάθε δικαίωμα να προσαρμόσουμε την διάρκεια φοίτησης μας στις ανάγκες μας και με βάση την προσωπική βούληση μας.

Πειθάρχηση, Εντατικοποίηση, Ατομικισμός
Πιο συγκεκριμένα το Κράτος, με το μέτρο των διαγραφών, επιδιώκει να εντατικοποιήσει τους ρυθμούς των σπουδών μας, να μας πειθαρχήσει και να μας εκπαιδεύσει ως πειθήνια όντα. Το Πανεπιστήμιο γίνεται, με αυτό τον τρόπο, πιο παραγωγικό για τα αφεντικά και προσελκύει περισσότερες επενδύσεις, αφού αποκτά κύρος. Έτσι, προωθείται η περαιτέρω επιχειρηματικοποίηση του. Ακόμη, άμεση επιδίωξη των κρατικών σχεδιασμών είναι να εμποδίσουν την πολιτικοποίηση των φοιτητών και των φοιτητριών και την συμμετοχή τους σε συλλογικές διαδικασίες και αγώνες. Τέλος, η εντατικοποίηση διαιρεί τους φοιτητές και τις φοιτήτριες σε εργατικούς και τεμπέληδες (όροι προφανώς νοηματοδοτημένοι από την κυρίαρχη καπιταλιστική νοοτροπία).
Εκτός αυτού, το Κράτος με το μέτρο των διαγραφών, προσπαθεί να δικαιολογήσει και τη μείωση του προϋπολογισμού για τα Πανεπιστήμια, αφού αυτά θα έχουν πλέον λιγότερες φοιτήτριες και φοιτητές. Όμως, όπως αναφέραμε οι «αιώνιοι» φοιτητές και φοιτήτριες δεν κοστίζουν τίποτα. Τέλος, όσοι και όσες ελπίζουν ότι οι διαγραφές θα αποτραπούν μέσα από τα παραθυράκια του νέου Οργανισμού*, πλανώνται πλάνην οικτράν, αφού στον νέο Οργανισμό ορίζεται ακριβώς το αντίθετο.

Και τώρα τι;
Τον τελευταίο καιρό βλέπουμε ότι το Κράτος προσπαθεί επίμονα, να προωθήσει την εκπαιδευτική αναδιάρθρωση, μέσα σε ένα γενικότερο πλαίσιο κρατικού έλεγχου και ολοκληρωτισμού. Αυτό για τα Πανεπιστήμια σημαίνει απόλυτη υπαγωγή τους στις ανάγκες τις αγοράς και περαιτέρω ιδιωτικοποίηση τους. Ενάντια στα σχεδία του Κράτους και των αφεντικών, πρέπει να αγωνιστούμε συλλογικά και αυτοοργανωμένα, χωρίς ιεραρχίες και αυθεντίες επί των φοιτητικών θεμάτων. Προτάσσουμε την συμμετοχή σε Γενικές συνελεύσεις και αγωνιστικές πρωτοβουλίες φοιτητών και φοιτητριών, ώστε να μας βρουν απέναντι τους.

ΟΥΤΕ 2Ν, ΟΥΤΕ Ν+2
ΟΠΟΤΕ ΓΟΥΣΤΑΡΟΥΜΕ ΘΑ ΠΑΡΟΥΜΕ ΠΤΥΧΙΟ

* Ο Οργανισμός είναι το καταστατικό λειτουργίας των Πανεπιστημίων. Τον Μάιο πέρασε ο νέος Οργανισμός, ο οποίος έπρεπε να είναι σύμφωνος με τον νόμο 4009/2011. Παραθέτουμε -με τυχαία σειρά- μερικά από όσα προβλέπει: διαγραφές, φοιτητικά δάνεια, άμισθη εργασία φοιτητών στο ίδρυμα με αντάλλαγμα υποτροφίες, σχολές δια βίου μάθησης, πειθαρχικά φοιτητών και εργαζομένων, δίδακτρα (προς το παρόν στα μεταπτυχιακά και στις σχολές δια βίου μάθησης), ίδρυση των Συμβουλίων Ιδρύματος (τα οποία έχουν εξωπανεπιστημιακούς επιχειρηματίες και πληθώρα αρμοδιοτήτων μέσα στα Πανεπιστήμια), εργολαβίες (κυρίως σε σίτιση-καθαρισμό-φύλαξη), πρόβλεψη για ηλεκτρονικά συγγράμματα κ.α.

Το κείμενο σε μορφή Pdf